'Ein gutes Stück Heimat'

11 mei 2014 - Graz, Oostenrijk

Grüß Gott liebe Leute!

Vandaag ga ik jullie vertellen over vorig weekend. Toen was ik namelijk met mijn Landeskundeklas naar Graz.

Vrijdagmorgen moesten we al vroeg op het station zijn om met de trein richting Steiermark (een Bundesland van Oostenrijk) te vertrekken. In Nederland erger ik mij geregeld aan het feit dat ik soms wel twee en een half uur onderweg ben om naar school te komen, maar nu heb ik genoten van de treinreis die twee en een half uur duurde.

Mijn beeld van Oostenrijk heb ik in Wenen nog niet echt gezien. Als ik aan Oostenrijk denk, denk ik aan bergen, huizen met balustrades met bloemen ervoor, weides, bloemen en bergen (ja, nog een keer). Tegenwoordig heeft Oostenrijk voor mij meer betekenis dan dit, maar het blijft een (positief) vooroordeel. Nou, bergen en schattige huisjes heb ik gezien! Ik vind het altijd heerlijk om vanuit de trein naar buiten te kijken en als je dan ook nog ‘ein gutes Stück Heimat’ ziet, is dat een mooi begin van het weekend. (Ein gutes Stück Heimat staat hier vaak op producten die in Oostenrijk zijn gemaakt, en dat klinkt zó leuk! Vandaar)

Toen we in Graz aankwamen, gingen we direct naar het hotel. Ik deelde mijn kamer met mijn Nederlandse medestudente. De Nederlandse radio galmde dan ook door de kamer. Op zich vond ik dat we best een leuk kamertje hadden. Alles zat er in en daar heb je dan eigenlijk ook wel genoeg aan. Het enige wat ik miste was een douchedeur… of, nou ja eigenlijk zat de douchedeur er wel in, maar je zag hem niet omdat-ie van glas was… De douche zat midden in de kamer en als je dus wilde douchen, moest de ander zonder te bewegen in bed blijven, zodat ‘de naakte waarheid’ toch even achterwege bleef… Wie dat bedacht heeft… Het voordeel was echter wel dat je tijdens het douchen nog wel televisie kon kijken! (hoera…)

Vrijdagmiddag gingen we een wandeling maken door de binnenstad. Wat is Graz toch een mooi stadje! Heel schattig, klein en pittoresk. De stad heeft heel veel weg van Italië: veel bogen en versiersels op de gebouwen. Het is zo klein dat je overal met de fiets heen kan en binnen twee uur door de stad gewandeld bent.

Direct na de wandeling mochten we kennis maken met de Erasmusstudenten van de PH Graz (net als de PH Wien maar dan dus in Graz). Dat vond ik heel leuk. In Graz zijn veel studenten uit Hongarije, één uit Nederland en ook één uit België. ’s Avonds gingen we met een grote groep eten een zo’n Oostenrijks tentje met VEEL te grote pizza’s en enorme borden patat enzo. Dit was heel gezellig. Het is vooral leuk om de ervaringen en verhalen van andere studenten te horen. Nog later in de avond gingen we met z’n allen naar een of ander barretje. Volgens mij was het twee uur voordat we thuiskwamen…

De volgende ochtend gingen we eerst naar een museum met allemaal ridderpakken en wapens die vroeger zijn gebruikt om het land te verdedigen. Dit vond ik best spannend. Ik vind het niet direct een ‘urinteressant’ thema ofzo, maar wel leuk om te horen. Al die ridderpakken waren van metaal en om te zorgen dat ze niet gaan roesten, moet het personeel 13 uur per week poetsen om het materiaal te beschermen. Je moet er wat voor over hebben!

Daarna hadden we vrij en ging ik met twee Russische, een Tschjechische en twee Poolse medestudenten naar het kunstmuseum (mijn kunstdocent uit Havo 5 is nu vast trots op mij!). De hele bovenste verdieping ging over Rusland en de Sovjet Unie. Dit klinkt in mijn oren niet heel boeiend, maar ik heb dus een Russische medestudent en zij heeft mij alle ins en outs over de schilderijen en voorwerpen verteld. Op die manier werd het toch nog spannend! Naast dat het daardoor best leuk was, was het ook heel gezellig om zo door het museum te wandelen.

Na het museum bleven we met zijn vieren over en gingen we naar Schloss Eggenberg. Dit is een prachtig landhuis/kasteel dat buiten de binnenstad van Graz ligt. Als ik ooit nog een leuke Oostenrijker tegen het lijf loop, heb ik onze trouwlocatie alvast gevonden! Een slimme meid is tenslotte op haar toekomst voorbereid! :-) (Zie fotoalbum: Graz).

Daarna heb ben ik samen met de Russische medestudent door de stad gewandeld en hebben we gezocht naar pompoenpitten (dat is een echte delicatesse uit Steiermark). Nadat we om 18:00u. allemaal op het raadhuisplein moesten zijn, zodat onze docent kon zien dat we allemaal nog leefden, zijn we naar het hotel gegaan en hebben we eigenlijk zo goed als alleen maar geslapen… Soms is dat even nodig!

Zondagmorgen zijn we met een kabelbaan omhoog gegaan naar de Schlossberg. Vanuit dit punt heb je een heel mooi uitzicht over de hele stad. We hebben hier een beetje rondgewandeld, foto’s gemaakt (heel veel foto’s) en uiteindelijk zijn we met de hele groep op een terrasje geëindigd. In het zonnetje, zonnebril op, glaasje Almdudler erbij, wat wil een mens nog meer?

In het begin van de middag hebben we de trein naar Wenen weer terug genomen en heb ik, als toegewijde student, mijn huiswerk voor Duits in de trein gemaakt. Zoals je kon lezen hebben we niet extreem veel gedaan, maar het was wel een leuk weekend. Ik vond Graz een hele mooie stad en ben blij dat ik er ben geweest.

Toen we weer op Wien Meidling (station) aankwamen, zijn we met de U-Bahn naar huis gereden, heb ik mijn spullen ‘gedumpt’ en ben als een gek naar het vliegveld gereden. Ik kreeg namelijk hoog bezoek uit Nederland. Als je hier meer over wilt weten, moet je morgen verder lezen! (wat een cliff-hanger, jongens!)

Gute Nacht und bis Morgen!

GlG

Astrid