Eine RRRichtige ÖsteRRRReicheRRRin

9 februari 2014 - Wenen, Oostenrijk

Hallo Leute!

Tja, de titel zegt eigenlijk al wel genoeg. De RRR die ze hier zo overdreven uitspreken probeer ik achterwege te laten, maar verder ben ik al aardig omgeturnd naar Oostenrijkse. De afgelopen week was introductieweek en dus heb ik nog geen lessen gevolgd. Volgende week begint het echte rooster en moet ik weer aan het werk! Ondertussen heb ik een Oostenrijkse bankrekening geopend bij de bank, een Oostenrijks telefoonnummer genomen, eet ik Duits brood (wat overigens best lekker is!) en heb ik de U-Bahn ook onder de knie.

Ook mijn schoolrooster voor de komende weken is gemaakt. Ik heb vakken gekozen en zo een Stundenplan samengesteld. Misschien leuk als ik ze even opsom. Tussen haakjes zal ik steeds even kort opschrijven wat het precies is.

1. Deutschkurs für internationale Studierende;   (Duitse les)
  2. Gemeinsames Lernen - Interkulturelle Kompetenzen in europäischen Klassenzimmern; (??)
  3. Grammatik der deutschen Sprache; (grammatica)
  4. Schulpraxis; (stage)
  5. Landeskunde; (Oostenrijkkunde, kennis over het land)
  6. Lehrer/innenverhalten. (hoe gedraag je je als docent)

Ik vind echt dat ik leuke vakken heb en ik kan niet wachten tot ik mag beginnen! Het laatste vak in de rij heb ik extra gekozen, de anderen zijn Erasmuscursussen en dus speciaal voor buitenlandse studenten. Morgen en dinsdag ben ik nog vrij, woensdag een gesprek over de stage en donderdag geht es richtig los! Dan begin ik met grammatica! *Vind ik leuk!*

Gister zijn we met z’n drieen  naar de Ikea geweest om daar flink inkopen te doen. Er waren dingen die ik wel nodig heb, maar nog niet had. Pannen en opscheplepels bijvoorbeeld. Gelukkig hebben we een Nederlandse medestudente met wie we de afgelopen dagen hebben gegeten (Danke schön!). Maar het is natuurlijk wel zo handig om gewoon zelf te kunnen koken! Een tripje naar Ikea was dus geen overbodige luxe. Ik heb nu dus twee pannen, een koekenpan, snijplank und so weiter voor een studentenprijsje op de kop getikt. Vanmorgen meteen één van de pannen even uitgeprobeerd en een eitje gekookt! Hij doet het goed hoor! Top! Dat wordt koken en invriezen… Uit Nederland had ik een paar foto’s mee genomen, maar ik kon ze nog niet kwijt omdat ik de lijstjes op mijn kamer had laten hangen, voor een prikkie heb ik hele leuke rode fotolijstjes gekocht om mijn foto’s in te doen. Fleurt mijn kamer meteen van op!

Op zondag is er weinig te doen, logisch. Ik heb nu dus mooi wat tijd voor wat ‘achterstallig onderhoud:’ Papieren ordenen, mails versturen, vuilnis opruimen, bonnetjes bekijken en prijzen opschrijven (huishoudboekje).

Das war’s für heute!

LG
(Liebe Grüße)

Astrid

1. Kim:
    9 februari 2014
    Gern geschehen! Keep up the good work!
  2. Jacqueline:
    9 februari 2014