Kind kan de (hand-/af-)was doen

16 februari 2014 - Wenen, Oostenrijk

Zo, week 2 is alweer voorbij. Wat gaat dat snel zeg! Ondertussen kan ik toch al wel zeggen dat ik hier wel gesetteld ben. De afgelopen week ben ik naar school geweest en heb de eerste lessen gevolgd en op mijn kamer heeft ook alles zijn plekje voor de komende maanden wel gekregen.

Nou, eigenlijk gaat het dus heel goed! Het enige wat een beetje jammer is, is dat we anderhalve week geleden een Oostenrijkse bankpas hebben aangevraagd en woensdag inderdaad netjes een pincode hebben gekregen, maar dat het pasje nog niet in mijn brievenbus gearriveerd is. Het noodlot is nu dat ik al een paar dagen als een idioot van alles met de hand moet wassen. Daar word ik wel erg moe van hoor… Ik moet ten slotte ook al iedere dag de afwas doen… zucht… (haha, nee hoor! Gaat prima, die afwas!). Nou ja, dan morgen maar om het half uur naar de brievenbus om te kijken of er al post is..!

Ondertussen heb ik ook een mail van mijn nieuwe begeleider op stage gekregen. Ze vroeg of ik wilde bedenken wat ik dit semester graag wil leren en dat ze mij daar dan zo goed mogelijk bij wil ondersteunen. Dit vind ik heel prettig, want als ik meteen kan aangeven wat ik wil leren en welke doelen ik heb, kan ik veel doelgerichter aan de slag en leer ik precies wat ik nodig heb.

Ik dacht en hoopte dat ik Duits mocht geven, dit is ook het geval, maar ik krijg er nog een vak bij voor het gemak (waarom ook niet), namelijk: GESCHIEDENIS…. Nou is geschiedenis niet echt mijn beste onderdeel. Ik heb er dan wel examen in gedaan, maar leuk vond ik het niet. Dat wordt nog gezellig! Ik vind het eigenlijk best grappig, hoor! Ik zie mezelf al helemaal vertellen over Maria Theresia, het verdrag van Schonbrünn, Kaiser Franz ll en weet ik veel wat nog meer…  Wie weet heeft Oostenrijk nog een über-interessant geschiedenisachtig onderwerp, waardoor het toch nog leuk wordt! Lang leve Wikipedia, zullen we maar zeggen!

Natuurlijk besef ik mij dat het niet gaat om het vak dat ik geef, maar om datgene wat ik ervan leer en in daarin heb ik, na de mail van mijn stagebegeleider, wel vertrouwen.

Ik kom gewoon terug als volleerd topdocent (wie weet met een bevoegdheid voor geschiedenis! Nee, dat niet) ;).

Zoals gezegd heb ik vorige week dus de eerste vakken op school gevolgd: Grammatica op donderdag, Landeskunde en Gemeinsames Lernen op vrijdag.

Grammatica was niet makkelijk, maar wel te doen. Het is een vak dat in het reguliere programma zit, dus iets meer dan de helft van de studenten is Oostenrijks. Daar is het niveau dan ook naar. De docent die we hadden was wel aardig en niet te beroerd om dingen even te verduidelijken. Nou ben ik ook wel van het type ‘waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan,’ dus dit vak past prima in mijn straatje. Daarnaast houd ik ook wel van een ‘grammaticale uitdaging’ dus ik vind het leuk dat ik dit vak heb.

Landeskunde vond ik ook heel leuk! Ik moet een presentatie maken over de gewoontes en tradities in Nederland, een reclamefolder oid. voor de HU en we gaan op excursie naar Graz! Hoe leuk is dat!? Op naar de Alpen, immer gerade aus!!

Als laatste vak hadden we vrijdag Gemeinsames Lernen. Dit vond ik ook ‘vetleuk!’ De docent sprong bijna door het plafond van enthousiasme! We moesten in een kring zitten, de docent las een stelling voor en als het antwoord ‘ja’ was, moest je gaan staan en bij ‘nee’ moest je blijven zitten. Op een gegeven moment was de vraag wie er wel eens een bekend persoon (evt. uit eigen land) had ontmoet. Dus ik stond op. Ik heb niet Obama, Beatrix, Celine Dion of Wendy van Dijk een hand gegeven, maar wel Piet Paulusma (Jaja, echt waar). Raar genoeg kende de niet-Nederlanders hem niet en de wel-Nederlanders lagen helemaal dubbel… dus... :)

O ja! Donderdag middag hebben we een vak op de HU gevolgd via Skype! Dat vond ik nou echt leuk! We hebben onze klasgenoten gezien en ook onze medestudenten van Frans en onze docent natuurlijk. Het was wel heel erg bizar om je klas zo les te zien krijgen en er zelf op deze manier bij te zitten, heel gek! We werden wel heel leuk bij de les betrokken, mochten vragen beantwoorden en de camera werd steeds zó gedraaid dat we alles konden zien, voor herhaling vatbaar!

Donderdagavond hadden we een ‘Stammtisch’ (stamtafel) met alle Erasmusstudenten. Leuk! Ik heb gezellig gekletst met een aantal mensen over van alles en over niets, maar het was erg gezellig.

Nou, dat was hem weer! Welterusten alvast!

LG

(liebe Grüße)

Astrid

1. Kat:
    Hee meiss,
    wat een leuke verhalen schrijf je! Ben blij dat je het vak goed hebt kunnen volgen via Skype. je laat maar weten wanneer je dat weer wil. Wat schrijf je leuk:-) Tot snel op Skype!
    xx
  2. Jacqueline:
    16 februari 2014
    Wat weer een leuk verslag meisje. Maar dat je schrijven kon dat wisten we.
  3. Ria:
    Mooie verslag ,goed bezig xx